"Budeme mít nejlepší rozpočet v historii této země, přebytkový. A snížíme dluh poprvé od roku 2011 (pozn. pod hranici 40 procent HDP), a to díky výběru daní," uvedl Babiš.
Výběr daní je podle Babiše meziročně lepší o 47 miliard korun. Podle ministra tomu napomohlo zavedení kontrolního hlášení u DPH od letošního roku. Za jeho zavedení se na konferenci podnikatelům omluvil s tím, že MF jeho zavedením "trošku obtěžovalo".
ČR měla přebytkový státní rozpočet v prvních třech letech své samostatné existence. Nejvíce v roce 1994, kdy byl přebytek 10,4 miliardy korun. Česko vykázalo poprvé schodek rozpočtu v roce 1996, a to 1,6 miliardy korun. V roce 2003 pak poprvé překonal stomiliardovou hranici, konkrétně 109,1 miliardy korun. Nejvyšší byl schodek rozpočtu v roce 2009, kdy se přehoupl přes 192 miliard korun.
Státní dluh pak meziročně klesl poprvé od roku 1995 v roce 2014, a to meziročně o 19,7 miliardy na 1663,7 miliardy korun.
Vzhledem k vývoji plnění státního rozpočtu v posledních měsících je podle dřívějšího vyjádření ekonoma Komerční banky Marka Dřímala jeho vyrovnané či mírně přebytkové hospodaření na konci roku reálné. "Důvodem je především nárůst příjmů státu, především daňových. Naopak výdaje oproti loňsku klesají, a to kvůli nižším investicím," uvedl.
Již dříve přitom řada analytiků upozornila, že za lepším hospodařením státu letos jsou z významné části nižší veřejné investice. "Z dnešního pohledu se už nezdá úplně nerealistické, že zůstane státní kasa v přebytku i na konci roku. Šlo by ovšem o nechtěný přebytek, vyvolaný neschopností státní administrativy realizovat infrastrukturní stavby," uvedl například počátkem září hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Dřímal dále upozornil, že je možné letos i snížení dluhu. "Stát totiž může využít likviditní rezervu, tedy zůstatky na účtech státní pokladny. Celkový veřejný dluh by měl podle našeho očekávání letos poklesnout pod 40 procent HDP poprvé od roku 2011," uvedl.
Do Sněmovny poslala na konci září vláda návrh rozpočtu, který počítá v roce 2017 se schodkem 60 miliard.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
